Riegman & Klaverdijk is als onafhankelijk accountantskantoor actief in alle segmenten van het midden- en kleinbedrijf. Kennis, ervaring en een diepgewortelde interesse in onder meer de binnenvaart, zijn de pijlers onder Riegman & Klaverdijk. Een dynamisch bedrijf dat haar huidige vooraanstaande positie in de branche vooral dankt aan de actieve en persoonlijke benadering van cliënten. Tot de cliënten behoren ondernemingen die actief zijn in de binnenvaart, kustvaart, detailhandel, bouw, IT, etc.
De autobelastingen zijn vanaf januari 2015 niet veel anders dan in 2014. De percentages voor het privégebruik van de zakelijke auto worden aangepast aan de verscherpte CO2-uitstootnormen. Voor in 2015 in gebruik genomen auto’s kan dus een hoger percentage gelden dan voor dezelfde auto in 2014. Het percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
Het Nederlandse stelsel van autobelastingen is het meest complexe ter wereld. In de zogenoemde Autobrief 2.0 zal de staatssecretaris de lijnen voor een makkelijker toe te passen stelsel presenteren. Deze Autobrief 2.0 zal niet eerder dan medio 2015 verschijnen en daardoor niet eerder dan in 2017 in werking treden. Enkele fiscaal gunstige maatregelen voor (zeer) zuinige auto’s eindigen echter automatisch met ingang van 1 januari 2016. Aanvullende wetgeving voor het jaar 2016 is dus noodzakelijk en inmiddels heeft de staatssecretaris hiervoor een tweede nota van wijziging ingediend.
Voor de motorrijtuigenbelasting gaat in 2016 een halftarief gelden voor (semi)elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram (in 2015 geldt een volledige vrijstelling voor deze categorie). De bestaande gewichtscorrectie van 125 kilo voor alle hybride en (semi)elektrische auto’s blijft gehandhaafd.
Vanaf 2016 vervalt de 4% bijtellingscategorie. De 7%-bijtellingscategorie gaat gelden voor volledig elektrische auto’s. In de overige bijtellingscategorieën worden de grenzen verder aangescherpt.
CO2-grenzen 2015 en 2016
4% | 7% | 14% | 20% | 25% | |
2015 | 0 gr | 1 t/m 50 gr | 51 t/m 82 gr | 83 t/m 110 gr | 111 gr > |
2016 | n.v.t. | 0 gr | 1 t/m 50 gr | 51 t/m 79 gr | 80 gr > |