Riegman & Klaverdijk is als onafhankelijk accountantskantoor actief in alle segmenten van het midden- en kleinbedrijf. Kennis, ervaring en een diepgewortelde interesse in onder meer de binnenvaart, zijn de pijlers onder Riegman & Klaverdijk. Een dynamisch bedrijf dat haar huidige vooraanstaande positie in de branche vooral dankt aan de actieve en persoonlijke benadering van cliënten. Tot de cliënten behoren ondernemingen die actief zijn in de binnenvaart, kustvaart, detailhandel, bouw, IT, etc.
Het ministerie van Financiƫn heeft een internetconsultatie geopend over voorgestelde maatregelen tegen belastingontduiking. De maatregelen zijn gericht op constructies die niet illegaal zijn maar maatschappelijk gezien wel ongewenst. Het gaat om vier invorderingsmaatregelen ter bestrijding van in de praktijk geregeld voorkomende invorderingsconstructies. Twee maatregelen verruimen de mogelijkheden om derden aansprakelijk te stellen. De andere twee maatregelen moeten formele drempels bij de aansprakelijkstelling wegnemen door een nieuwe manier van bekendmaking van een belastingaanslag aan ontbonden rechtspersonen en uitbreiding van de informatieplicht tot vermoedelijk aansprakelijken.
1. Aansprakelijkheid van begunstigden
De voorgestelde maatregel bevat een regeling van aansprakelijkheid van begunstigden van een handeling als voldaan is aan de volgende vereisten:
1) De handeling is onverplicht verricht.
2) De Belastingdienst is door die handeling benadeeld in zijn verhaalsmogelijkheden.
3) De belastingschuldige en de begunstigde hebben wetenschap van de benadeling.
2. Uitbreiding verhaalsmogelijkheden op erfgenamen
Het maximumbedrag waarvoor erfgenamen met betrekking tot belasting- of aansprakelijkheidsschulden van de erflater aansprakelijk zijn wordt verhoogd. De verhoging bestaat uit het bedrag dat de erfgenaam van de erflater heeft verkregen door een schenking die kort voor het overlijden van de erflater is gedaan.
3. Alternatieve wijze van bekendmaking aanslag
Voordat een derde aansprakelijk kan worden gesteld voor een belastingschuld, moet de aanslag waaruit de schuld voortvloeit, rechtsgeldig bekend zijn gemaakt. Is de belastingschuldige een ontbonden en vereffende rechtspersoon, dan moet de rechter de vereffening eerst heropenen voordat de aanslag rechtsgeldig bekend gemaakt kan worden. Bij een rechtspersoon naar buitenlands recht is dit niet altijd mogelijk. Dat is aanleiding om een alternatieve wijze van bekendmaking van een belastingaanslag aan (vermoedelijk) niet meer bestaande rechtspersonen in te voeren. De ontvanger kan de belastingaanslag bekend maken door het aanslagbiljet uit te reiken of te versturen aan het Openbaar Ministerie van de rechtbank waaronder de laatst bekende vestigingsplaats van de rechtspersoon ressorteert of van de rechtbank Den Haag. Een kopie van het aanslagbiljet wordt gepubliceerd in de Staatscourant en uitgereikt aan de laatst bekende bestuurder, aandeelhouder en vereffenaar van de rechtspersoon.
4. Uitbreiding informatieverplichting
De bestaande informatieplicht voor belastingschuldigen en aansprakelijk gestelden gaat ook gelden voor de (vermoedelijk) aansprakelijke die nog niet formeel door de Belastingdienst aansprakelijk is gesteld. In de praktijk is de bestaande informatieplicht niet altijd voldoende om te bepalen of iemand aansprakelijk gesteld kan worden voor een belastingschuld. De voorgestelde uitbreiding van de informatieplicht geldt uitsluitend voor zover de gevraagde informatie van belang kan zijn voor de invordering.
Belangstellenden kunnen reageren op de voorstellen tot en met 28 september 2017 viahttp://www.internetconsultatie.nl/aanpakbelastingontduiking.